خانه / خبرگزاری تسنیم / وزارت صنعت به هشدارها در مورد نابودی صنعت پوشاک توجه ندارد

وزارت صنعت به هشدارها در مورد نابودی صنعت پوشاک توجه ندارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، پنجمین جلسه دبیرخانه مشترک تشکل های صنعتی و صنفی پوشاک ایران با حضور نمایندگان انجمن ها و اتحادیه های صنایع پوشاک ایران ، صنایع نساجی ایران، کشباف و جوراب تهران، پیراهن دوزان ،  صنایع همگن نساجی و پوشاک البرز، همگن صنایع نساجی و پوشاک مازندران ، طراحان مد و لباس، تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و کفاشان دست دوز تهران با حضور افسانه محرابی مدیرکل محترم صنایع نساجی، پوشاک و چرم وزارت صمت در روز دوشنبه مورخ ۱۸ دی ماه ۹۶ برگزار شد.

پس از بحث و بررسی مسائل موجود پیرامون اجرای دستورالعمل واردات پوشاک ، دستورالعمل کدهای شناسه کالا و ضرورت مبارزه جدی با قاچاق پوشاک موارد زیر مورد تائید حاضرین قرارگرفت.

بند یک – درباره اجرای دستوالعمل ثبت نمایندگی برندهای خارجی در ایران

۱- کلیه اعضاء حاضر در جلسه ضمن انتقاد مجدد از روند کند اجرای دستورالعمل واردات پوشاک، خواستار اجرای هرچه سریعتر دستورالعمل با اولویت قراردادن ماده ۱۶ و ۱۷ آن هستند.

۲- نظر به مصوبات کارگروه دستورالعمل مربوطه در خصوص برخورد با واحدهای عرضه کننده پوشاک وارداتی غیر برند، اعضاء دبیرخانه خواستار مشخص شدن مجری برخورد با این واحدهای عرضه کننده ، مشخص بودن شرح وظایف مجری و نحوه پایش فعالیت ایشان هستند.

۳- نظر به اعتراض نمایندگان دبیرخانه در کارگروه دستورالعمل نسبت به فقدان توان اجرایی مرکز امور اصناف و بازرگانان و روند بسیار کند فعالیت های اجرایی ، اعضای دبیرخانه خواستار پیگیری مطالبات مطرح شده از سوی ایشان و تعیین تکلیف جایگاه کارگروه دستورالعمل می باشند و معتقدند مبارزه با قاچاق می بایست اولین اولویت کارگروه باشد.

۴- نظر به لزوم پایش و بازرسی فعالیت های انجام شده در کارگروه و ثبت برخی برندهای خارجی ، اعضای دبیرخانه خواستار اعلام رسمی میزان واردات پوشاک از سوی دارندگان گواهی فعالیت و مقایسه با میزان موجودی در انبارها و مراکز عرضه ایشان می باشند.

بند دو – درباره نامه اعضای دبیرخانه و تولیدکنندگان پوشاک به وزیر صنعت

نظر به ارسال نامه شماره ۹۶۵۰۹ مورخه ۲۸/۹/۹۶ اعضای دبیرخانه به وزیر محترم صنعت و ارسال به دفتر مقام معظم رهبری ، روسای محترم قوا و دبیر محترم شورایعالی امنیت ملی ، اعضای دبیرخانه خواستار پاسخگویی فوری وزیر محترم صنعت در این رابطه می باشند. همانطور که در متن نامه نیز آمده، عدم اقدام فوری و توجه کافی به هشدارهای تولیدکنندگان و دلسوزان این صنعت مسلماً­­­ تبعات خوبی به دنبال نخواهد داشت و با تهدید واحدهای تولید پوشاک به جهت هجمه واردات بی رویه و قاچاق ، علاوه بر تعطیلی اجباری واحدهای تولیدی و افزوده شدن گسترده تعداد بیکاران ، اعتراضات شکل دیگری به خود خواهد گرفت.

بند سه – درباره دستورالعمل کدهای شناسه کالا و رهگیری در صنایع نساجی و پوشاک

نظر به ابلاغ دستورالعمل کدهای شناسه کالا و رهگیری برای گروه منسوجات و پوشاک در سال ۹۵ و عدم پیگیری لازم برای اجرای این دستورالعمل برای پوشاک وارداتی، موراد ذیل مورد تایید دبیرخانه مشترک قرار گرفت.

۱- با توجه به آغاز طرح شناسه گذاری برای برندهای پوشاک وارداتی، اعضای دبیرخانه خواستار ملزم شدن تمام مبادی ورودی کالا به کشور نسبت به اجرای دستورالعمل شناسه کالا بوده و خواستار عدم ترخیص پوشاک بدون شناسه از یکسو و عدم ترخیص پوشاک فاقد احراز مفاد دستورالعمل ثبت نمایندگی برندهای خارجی از سوی دیگر می باشند.

۲- با توجه به مشخص نبودن مجری در دستورالعمل ثبت شناسه کالا، اعضای دبیرخانه خواستار اعلام هرچه سریعتر مجری این دستورالعمل بوده و معتقدند تبعیت سایر دستگاههای متولی بالاخص گمرک از این دستورالعمل و با سخت گیری و تشدید برخورد با متخلفینی که واردات عمده پوشاک به کشور دارند، حجم قاچاق و واردات غیرقانونی بخصوص از مناطق آزاد کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

۳- اعضای دبیرخانه معتقدند اجرای دستورالعمل ثبت شناسه کالا برای پوشاک وارداتی و همچنین تشدید برخورد با پوشاک وارداتی بدون شناسه ، نباید منوط به لزوم ثبت شناسه از سوی تولیدکنندگان داخلی بوده و با توجه به گذشت بیش از یکسال از ابلاغ این دستورالعمل، فرصت دیگری برای کالاهای وارداتی تحت عنوان مشکوک الورود جایز نیست. مسلما با بهبود فضای کسب و کار و مبارزه موثر با قاچاق پوشاک، به ایجاد فضای سالم جهت تولید پوشاک کمک نموده و تولیدکنندگان از اجرای این دستورالعمل برای واحدهای تولیدی استقبال خواهند نمود.لی

۴- طبق توافق انجام شده با سرکارخانم محرابی مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت مقرر شد کمیته مشترکی از نمایندگان دبیرخانه و دفتر نساجی نسبت به تدوین دستورالعمل های ذیل دستورالعمل کدهای شناسه کالا و رهگیری همکاری نمایند.

انتهای پیام/

Let’s block ads! (Why?)

منبع خبر

درباره ی خخخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.