خانه / سایت اقتصاد آنلاین / از مغزتان کم کار می‌کشید؟ این روش‌ها را جدی بگیرید

از مغزتان کم کار می‌کشید؟ این روش‌ها را جدی بگیرید

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، این انعطاف، نقش چشم‌گیری در رشد یا زوال مغز و شکل‌گیری شخصیت انسان دارد. در طول عمر انسان، اتصالات عصبی به وجود می‌آیند و از بین می‌روند، سلول‌های خاکستری رشد می‌کنند یا کوچک می‌شوند؛ تمام این تغییرات در توانایی‌ها و فعالیت‌های مغز تأثیر می‌گذارند.

به عنوان مثال، یادگیری یک مهارت جدید، می‌تواند باعث ایجاد مسیرهای عصبی جدید در مغز شود و در مقابل بالا رفتن سن، تحلیل رفتن اعصاب مغز را ،که در گذشته فعالیت می‌کردند و در عملکر حافظه نقش داشتند، به همراه خواهد داشت.

تحقیقات زیادی از گذشته تا کنون، عملکرد و روند تغییرات مغز را با بالاتر رفتن سن مورد بررسی قرار داده‌اند. برخی فعالیت‌هایی که برای بهبود وضعیت ذهن توصیه شده‌اند به شرح زیر است:

• ورزش و فعالیت بدنی روزانه

رژیم غذایی مناسب و سالم

• تناسب وزن

• کنترل کلسترول

• تنظیم سطح قند خون بدن

• تنظیم فشار خون

• عدم مصرف دخانیات

علاوه بر این روش‌ها، مدیکال نیوز، به پنج روش دیگر برای عملکرد مطلوب و تقویت ذهن اشاره می‌کند:

از نظر جسمی فعال باشید

از سنین کودکی تا بزرگسالی و در پی آن، پیری، فعالیت بدنی در هر سن، سلامت مغز را بهبود می‌بخشد. این نوع فعالیت‌ها مغز کودکان را در اوایل زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد که در آینده بر کارایی علمی ذهن‌شان اثر می‌گذارد.

تحقیقات نشان داده‌اند، کودکانی که مرتب ورزش می‌کنند، حافظه کوتاه مدتشان بهتر کار می‌کند، سلول‌های خاکستری فعال‌تری نسبت به بقیه داشته و در نتیجه در یادگیری عملکرد بهتری دارند.

ثابت شده است که ورزش کردن در بزرگسالان و میانسالان قدرت حافظه و توانایی اندیشیدن را تقویت و تا حد زیادی از اختلالات شناختی جلوگیری می‌کند. به ویژه تأکید شده که ورزش‌های هوازی، ظرفیت سلول‌های خاکستری و عملکرد حافظه کوتاه مدت را افزایش می‌دهند.

ورزش‌های ملایم تر مانند یوگا، به تمرکز، آرامش و سلامت مغز و کنترل بهتر احساسات کمک می‌کند، و اختلالات شناختی ذهن را به تعویق می‌اندازد.

از مواد غذایی که برای تقویت مغز مفید است استفاده کنید

رژیم غذایی مدیترانه‌ای، رژیمی است که شامل مقادیر زیادی سبزیجات، میوه، آجیل، غلات، حبوبات، روغن زیتون، لبنیات و ماهی و مقدار محدودی گوشت قرمز باشد.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که از چنین رژیم غذایی پیروی می‌کنند، مدت طولانی تری از سلامت مغز برخوردار خواهند بود و به طور متوسط ابتلا به آلزایمر در آن‌ها تا سه سال به تعویق خواهد افتاد.

همچنین مصرف آجیل و مغزها مثل پسته، گردو، بادام و بادام زمینی برای بهبود فعالیت امواج مغزی، عملکرد حافظه و فعالیت‌های شناختی مغز بسیار مؤثر است.

تحقیقات نشان داده‌اند که پسته، بیشترین اثر تقویتی را بر امواج مغزی، به خاطر سپردن اطلاعات، یادگیری و فعالیت‌های شناختی دارد و بادام زمینی نیز برای سلامت و طول عمر سلول‌های مغز مفید است.

توانایی‌های شناختی خود را با تمرین افزایش دهید

مطالعات اخیر حاکی از آن هستند که نوع تمرین و فعالیت ذهنی از جهت تأثیرگذاری بر افزایش مهارت‌های شناختی حائز اهمیت است. در یک تحقیق، افرادی با مهارت‌های حافظه‌ای معمولی، با متد loci training، در چهل روز، هر روز به مدت سی دقیقه، به تقویت حافظه‌ی خود پرداخته و تحت بررسی قرار گرفتند. نتیجه به این صورت شد: اگر در ابتدا به صورت میانگین ۲۶ لغت از یک لیست لغات ۷۲تایی به خاطر داشتند، این مقدار در پایان آزمایش به میانگین ۶۲ افزایش یافت.

متد loci training، روشی است که در آن از اشیا آشنا موجود در محیط اطراف برای تصویرسازی ذهنی استفاده می‌شود.

سعی کنید یک زبان جدید یاد بگیرید

علاوه بر تمرین‌های ذهن، روش دیگری که می‌توانید برای تقویت مغز از آن استفاده کنید، یادگرفتن یک زبان دیگر است. یادگیری زبان‌های خارجی، به افزایش گیرایی مغز در کودکان و بهبود عملکرد سلول‌ها و اعصاب مغز در میانسالی کمک می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند که یادگیری زبان باعث انعطاف پذیری بیشتر اعصاب مغز و به کار افتادن سلول‌های خاکستری می‌شود. فعالیت کردن سلول‌ها، طول عمر آن‌ها را به همراه خواهد داشت. همچنین سرعت عکس‌العمل اعصاب مغز با یادگیری، افزایش خواهد یافت.

نواختن یک ساز را بیاموزید

آموختن موسیقی در کودکی، به تقویت حافظه و فعالیت اعصاب مغز کمک می‌کند.

تحقیقی که در یکی از مجلات نوروساینس چاپ شد، دلیل این‌که چرا نواختن ساز در حفاظت از مغز نقش دارد را روشن کرد. محققان پی برده‌اند که نواختن نُت‌های یک ساز، بر تغییر امواج مغز در مسیری که به سرعت باعث افزایش مهارت‌های شنوایی می‌شود اثر دارد. فعالیت‌های اصلاح شده‌ی مغز، بیماری‌ها و تحلیل‌های ناشی از آن‌ها را جبران می‌کند.

با اضافه کردن چند گزینه از موارد بالا به زندگی روزمره، می‌توانید تا حد زیادی سلامت مغز را تأمین کنید. به عنوان فعالیت بدنی از پیاده‌روی شروع کنید. برای هر یک از گزینه‌های بالا که قصد انجامش را دارید وقت بگذارید و مطمئن باشید نتیجه خواهد داشت. فراموش نکنید که مزایای فعالیت و تمرین در زندگی روزمره هیچ پایانی ندارد.

Let’s block ads! (Why?)

منبع خبر

درباره ی مهدی ذوالفقاری

همچنین ببینید

رواج بیماری خطرناک بین ۳۰ درصد ایرانیان!

کد خبر ۳۲۱۷۵۴ ۱۳۹۷/۰۹/۲۳ – ۰۵:۳۴ معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ۳۰ درصد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.